RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN 1
Mata pelajaran :
|
Matematik
|
Tarikh :
|
24 Mac 2015
|
Kelas /Masa :
|
2 Anggerik/3.30 – 4.30 petang
(60 minit)
|
Bil. Murid :
|
40 orang
|
Bidang :
|
Nombor dan Operasi
|
Tajuk :
|
Tambah Dalam Lingkungan
1000
|
Standard Kandungan :
|
Murid dibimbing untuk ; 2.3
Menyelesaikan Masalah Tambah
|
Standard Pembelajaran :
|
Murid berupaya untuk ;
ii. menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan
penambahan dua nombor.
|
Objektif :
|
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran, murid dapat :
i. menulis ayat matematik berdasarkan soalan
penyelesaian
masalah,
ii. menyelesaikan 4 daripada 5 soalan
penyelesaian masalah
dengan betul.
|
Pengetahuan sedia ada :
|
Murid telah tahu menambah
dan telah didedahkan dengan kemahiran menyelesai masalah semasa di tahun 1.
|
Hasil pembelajaran :
|
Di akhir sesi
pembelajaran ini, pelajar dapat :
A.
Menguasai isi kandungan
i.
Menyelesai
masalah tambah dua nombor.
B.
Membina kemahiran saintifik dan
kemahiran berfikir
i.
Menyelesai
masalah tambah dengan menggunakan heuristik gambar rajah jalur(visualisasi).
C.
Mengamalkan sikap saintifik dan
nilai murni
i.
Melibatkan
diri secara aktif dalam aktiviti kumpulan.
ii.
Menghargai
masa dengan menjalankan aktiviti dengan
bijak dan pantas.
|
Konsep/prinsip/hukum/teori
:
|
Penyelesaian masalah tambah
dua nombor dengan heuristik Gambar Rajah Jalur.
|
BBM :
|
Kad imbasan, kad soalan,
slaid power point.
|
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea
(5 minit)
|
Congak hasil tambah
tidak lebih 100.
|
Guru menggunakan kad
imbasan untuk murid congak hasil tambah tidak lebih 100.
( lampiran 1)
|
Murid menjawab soalan
congak dalam kumpulan. Kumpulan paling banyak dapat menjawab soalan congak
dengan betul akan diberi ganjaran.
( Meja murid memang
telah sedia di susun mengikut kumpulan
)
|
Strategi/Teknik :
Soal jawab lisan
Sumber Pengajaran :
Kad imbasan
Sikap saintifik dan
nilai murni:
Mengambil bahagian
dengan aktif
|
Menstruktur/ Menstruktur
semula
(15 minit)
|
Menyelesai masalah
dengan berbagai cara.
|
Guru menayangkan satu
slaid soalan penyelesaian masalah.
( lampiran 2 )
Soalan guru bagi
mencungkil idea murid:
-Berapa guli Sarah?
-Berapa guli Siti?
-Berapa semuanya?
Guru berbincang dengan
murid dan membandingkan jawapan .
Guru menunjukcara
penyelesaian masalah tadi menggunakan heuristik Gambar Rajah Jalur
(visualisasi) dan menerangkan satu lagi soalan sebagai latihan untuk
pemahaman.
|
Murid diminta untuk memahami
soalan dan cuba menulis ayat matematik yang bersesuaian.
Murid dikehendaki menunjukkan cara penyelesaian soalan dan
menulis ayat matematik dalam sesi perbincangan di papan tulis.(Beberapa orang
murid dipilih)
Murid membandingkan dan memilih
cara/kaedah yang paling disukai.
Murid meneliti dan
memberi focus pada penerangan guru.
|
Strategi/Teknik :
Perbincangan kelas
Sikap saintifik dan
nilai murni:
Berfikir kreatif &
kritis
Sumber Pengajaran :
Slaid power point
|
Aplikasi Idea
(25 minit)
|
Aktiviti kumpulan.
(Aplikasi heuristik
Gambar Rajah Jalur dalam menyelesai masalah)
|
Guru mengedarkan kad
soalan kepada setiap kumpulan.
( lampiran 3 )
|
Murid dikehendaki berbincang
dalam kumpulan dan cuba menyelesaikan soalan bermasalah dengan menggunakan
heuristic Gambar Rajah Jalur dan
menulis cara mendapatkan jawapan pada kad jawapan.
Murid membentangkan
jawapan di hadapan kelas.
|
Strategi/Teknik :
Perbincangan dalam
kumpulan
Sikap saintifik dan
nilai murni:
Berfikir kreatif &
kritis, kerjasama dalam kumpulan
Sumber Pengajaran :
Kad soalan
|
Penutup
(15 minit)
|
Menguji kefahaman murid
dengan menjawab soalan secara individu.
|
Guru mengedarkan
lembaran kerja.
( lampiran 4 )
Guru memberikan satu
soalan yang berunsurkan kbat dan menyuruh murid berfikir dan jawapannya akan
dibincangkan pada kelas yang akan datang.
(lampiran 5)
|
Murid menjawab soalan
lembaran kerja dan menghantarnya kepada guru.
|
Sikap saintifik dan
nilai murni:
Berfikir kreatif &
kritis, jujur semasa menjawab soalan
Sumber Pengajaran :
Lembaran kerja
|
Refleksi
selepas p & p:
3
orang daripada 40 murid didapati masih tidak dapat menyelesai masalah
dengan dengan betul. Murid akan diberi bimbingan dan latihan pengukuhan oleh guru pada kelas akan
datang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan