“KEBERKESANAN MODEL METHOD DALAM PENYELESAIAN
MASALAH DARAB DAN BAHAGI
TAHUN 2”
|
BAB 1
1.1 Pendahuluan
Matematik adalah satu bidang ilmu yang
mampu melatih minda supaya berfikir
secara mantik dan bersistem dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
Matematik merupakan mata pelajaran teras
di peringkat sekolah rendah dan menengah.
Sifat matematik secara tabiinya menggalakkan pembelajaran yang bermakna
dan mencabar pemikiran. Matematik juga
adalah satu disiplin ilmu yang bersistematik dan menjadi bahasa dunia. Oleh
yang demikian, matematik adalah antara bidang yang terpenting dalam sebarang
usaha pembinaan insan.
Berasaskan kepada Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) serta memastikan kurikulum sentiasa relevan, Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) bagi mata pelajaran matematik telah diolah dan disusun semula bagi
menggantikan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR). Penyusunan semula telah
mengambil kira kesinambungan yang berterusan ke peringkat seterusnya.
Pendidikan KBSR yang mulanya hanya menitikberatkan kemahiran asas 3M iaitu
membaca, menulis dan mengira telah ditambahbaik melalui kurikulum baru KSSR, iaitu kemahiran menaakul.
Oleh itu, proses kognitif dan pengetahuan
yang berkembang semasa permulaan persekolahan adalah penting diberikan tumpuan
demi untuk memajukan pembelajaran matematik. Matematik merupakan wadah terbaik untuk
mengembangkan profisiensi intelektual individu dalam membuat penaakulan logik,
visualisasi ruang, analisis dan pemikiran abstrak. Murid mengembangkan
kemahiran numerasi, penaakulan, cara berfikir dan menyelesaikan masalah melalui
pembelajaran dan aplikasi matematik.
Matlamat pendidikan matematik sekolah
rendah ialah untuk membina dan mengembangkan kefahaman murid dalam konsep
nombor dan kemahiran asas mengira (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1995). Sehubungan dengan itu, program Matematik sekolah
rendah memberi tumpuan kepada kemahiran mengira iaitu tambah, tolak, darab dan
bahagi dalam penyelesaian masalah harian secara berkesan dan penuh
tanggungjawab. Penekanan terhadap aspek kemahiran berfikir secara kritis dan
kreatif yang berteraskan penyelesaian masalah juga dimasukkan ke dalam Sukatan
Pelajaran Matematik. Terkini kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) juga sangat ditekankan
dalam pembelajaran matematik.
Kajian-kajian lepas menunjukkan
pengetahuan asas dalam pembelajaran matematik merupakan aspek penting bagi
murid untuk menguasai matematik. Selain itu, kajian-kajian yang lepas juga
mendapati bahawa murid-murid yang kurang memahami masalah matematik menggunakan
pendekatan hafalan untuk mempelajari matematik. Murid ini hanya menghafal fakta-fakta,
konsep serta kaedah penyelesaian masalah untuk menyelesaikan masalah matematik.
Oleh sebab itu, mereka hanya mampu menyelesaikan masalah topik yang berkaitan
sahaja tetapi mereka tidak dapat mengaplikasikan pengetahuan yang diperolehi
untuk topik-topik lain.
Justeru, penyelesaian masalah dalam
matematik ialah fokus kurikulum dan menjadi tujuan utama semua pengajaran dan
aktiviti matematik KSSR. Penyelesaian masalah bukanlah satu topik yang
berasingan tetapi satu proses yang meliputi seluruh program pengajaran dan
perlu diberi penekanan yang lebih selain penguasaan konsep asas demi untuk
melahirkan insan kelas pertama.
1.2
Latar Belakang Kajian
Pelbagai usaha telah dijalankan untuk
meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran matematik. Antaranya mempelbagaikan strategi dan heuristik, melaksanakan
pendekatan yang lebih kreatif dan inovatif iaitu pengintegrasian teknologi
serta melaksanakan KBAT dalam
penyelesaian masalah matematik. Semua tindakan ini adalah untuk meningkatkan
kebolehan pelajar dalam menguasai ilmu matematik. Menurut Noor Azlan (1995),
dalam Sejarah Perkembangan Pendidikan di Malaysia, kurikulum mata pelajaran
matematik telah mengalami banyak perubahan sejak merdeka hinggalah sekarang. Begitu
juga dengan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sentiasa peka terhadap kualiti
pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Penyelesaian masalah merupakan satu komponen penting dalam
pengajaran matematik kerana ia terkandung dalam semua topik pembelajaran. Ia
juga merupakan bentuk pembelajaran pada tahap yang tertinggi (Gagne, 1985). Penguasaan
kemahiran penyelesaian masalah ini perlu diberi penekanan sewajarnya supaya
pelajar dapat menyelesaikan pelbagai masalah secara berkesan. Penggunaan
pelbagai strategi dalam penyelesaian masalah termasuk langkah penyelesaian
perlu diperluaskan penggunaannya. Menurut Lim Poh Moi (1998) perkembangan
pemikiran yang mantik, sistematik, analitis, kritis serta penaakulan yang sah
bagi melahirkan individu yang berfikiran secara mantik dan rasional. Bagi
meningkatkan penguasaan murid dalam penyelesaian masalah matematik, pelajar hendaklah
dapat mengenalpasti komponen yang terdapat dalam masalah yang diberikan.
Satu kaedah pengajaran matematik iaitu
kaedah Model Method didapati berkesan
dalam penyelesaian masalah matematik. Ia boleh membantu meningkatkan kefahaman
dan memberi gambaran terhadap masalah secara mudah dan seterusnya menyelesaikan
masalah tersebut. Pengajaran menggunakan kaedah ini telah dijalankan oleh 86%
sekolah rendah di Singapura (Clark, 2010). Kaedah Model Bar yang digunakan di
Singapura dan negara barat lain didapati sangat berkesan dalam pengajaran dan
pembelajaran penyelesaian masalah di mana pelajar diminta untuk membina
gambarajah bar daripada masalah yang diberi. Ia telah didedahkan dan dijalankan
kepada pelajar bermula dari gred 2 lagi dan diteruskan sehingga ke peringkat menengah. Kaedah ini sangat
membantu pelajar dalam mendapatkan gambaran dalam bentuk visual dan seterusnya
mengetahui operasi yang perlu dijalankan dalam menyelesaikan penyelesaian masalah
matematik.
Pengkaji terpanggil untuk mengkaji dan
menguji keberkesanan kaedah ini terutamanya kepada pelajar tahap satu. Merujuk
teori perkembangan Jean Piaget, umur 7 hingga 11 tahun merupakan tahap operasi
konkrit. Bagi murid-murid tahap satu yang terdiri daripada tahun satu, dua dan
tiga, minda dan pemikiran mereka masih lagi belum berupaya untuk mencerna dan
memahami idea-idea abstrak. Mereka sangat memerlukan bahan-bahan konkrit dan
model-model pembelajaran bagi membantu mereka memahami konsep dan penyelesaian
masalah dalam subjek Matematik.
1.3
Pernyataan Masalah
Penyelesaian masalah ialah satu bidang
matematik yang tersendiri dan istimewa kerana perkara ini lebih berkait rapat
dengan situasi dan pengalaman harian. Penyelesaian masalah merupakan kemuncak
bagi melengkapkan setiap topik dan konsep matematik yang dipelajari sebab ianya
menguji kepintaran berfikir dan kemahiran lain seperti kemahiran dalam fakta
asas, menaakul masalah, operasi, menyusun data, menggunakan pelbagai konsep
matematik dan menyemak secara logik.
Matematik sering dianggap oleh pelajar
sebagai mata pelajaran yang sukar dipelajari. Bagi pelajar yang mengalami
kesukaran dalam memahami konsep dan kemahiran matematik perlu dikenalpasti
bidang kelemahan mereka dari awal. Dengan membuat diagnostik pada peringkat
awal, program-program pemulihan yang bersesuaian dapat dilaksanakan sebelum melangkah ke tahap
pembelajaran matematik yang lebih tinggi. Dikhuatiri jika tidak dibantu dan dibimbing,
mereka akan terus berhadapan dengan kegagalan yang akhirnya akan hilang
motivasi untuk belajar dan seterusnya membenci mata pelajaran matematik.
Pada umumnya pendidik matematik masa kini
telah bersetuju bahawa pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah adalah
aktiviti bilik darjah yang penting dan perlu diberikan perhatian. Justeru itu,
penumpuan telah diberikan kepada penggubalan kurikulum yang mementingkan
penguasaan kemahiran dan strategi penyelesaian masalah. Teknik yang sesuai juga
diamalkan untuk menilai tahap prestasi pelajar dan mengenal pasti kesukaran
yang dihadapi pelajar dalam penyelesaian masalah matematik berayat (Yeong,
2009).
Proses memahami masalah merupakan
peringkat kedua berdasarkan teori Taksonomi Bloom dalam pembelajaran matematik.
Peringkat pemahaman masalah adalah penting untuk memilih heuristik yang
bersesuaian bagi menyelesaikan masalah. Justeru,
dalam penyelesaian masalah kita perlu
mengetahui persoalan-persoalan berikut :
i) Adakah guru telah
melaksanakan kaedah penyelesaian masalah yang bersesuaian semasa menjalankan
pengajaran dan pembelajaran ?
ii) Adakah
guru menggunakan alat bantu mengajar yang dicadangkan oleh pakar matematik
semasa menerangkan konsep atau semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berlaku ?
iii) Adakah
murid telah menguasai sepenuhnya operasi asas semasa di tahun 1 ?
Berdasarkan kepada pengalaman mengajar
matematik tahap satu selama sepuluh tahun, didapati sebahagian murid agak sukar
untuk menyelesaikan masalah matematik dan sering bertanya guru untuk menentukan
operasi yang akan digunakan apabila menjawab soalan penyelesaian masalah.
Pengkaji rasa terpanggil untuk mengkaji masalah ini, dengan menggunakan Model
Method dan melihat akan keberkesanannya.
1.4
Kerangka Konseptual
Kerangka konseptual
kajian telah dibentuk supaya kertas projek ini tidak terkeluar dari objektif
dan hanya membincangkan teori-teori yang berkaitan sahaja.
|
Rajah 1.1 : Kerangka
konseptual
Kerangka konseptual
merupakan asas kepada keseluruhan
kajian. Ianya menunjukkan hubungan di antara penyelesaian masalah dalam operasi
darab dan bahagi dengan keberkesanan Model Method yang dilaksanakan. Penyelidik
dalam kajian ini juga cuba meninjau adakah terdapat hubungan antara prestasi
dan minat pelajar dengan heuristik yang dijalankan.
1.5
Objektif Kajian
Kajian ini bertujuan untuk menentukan sejauh mana keberkesanan penggunaan Model Method dalam penyelesaian
masalah darab dan bahagi tahun 2. Kajian ini juga bertujuan membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam
penyelesaian masalah Matematik Tahun 2. Kajian ini akan menumpukan kepada dua
operasi asas matematik iaitu darab dan bahagi.
Kajian ini secara terperincinya ingin mencapai objektif berikut :
i.
Mengenalpasti keberkesanan menggunakan
Model Method dalam penyelesaian masalah matematik darab dan bahagi Tahun 2.
ii.
Mengenalpasti punca-punca
kesilapan murid menyelesaikan masalah menggunakan Model Method.
iii.
Mengenalpasti sama ada minat
murid terhadap matematik meningkat selepas
menggunakan Model Method dalam penyelesaian masalah matematik.
1.6
Soalan Kajian
Berikut adalah persoalan-persoalan yang
berkaitan bagi mencapai tujuan dan objektif kajian ini, iaitu :
a)
Adakah pencapaian murid
meningkat apabila menggunakan Model Method?
b)
Adakah murid melakukan
kesilapan semasa menyelesaikan masalah apabila menggunakan Model Method?
c)
Adakah minat murid meningkat dalam
pembelajaran matematik apabila menggunakan Model Method?
1.7
Kepentingan Kajian
Kajian yang dijalankan ini diharapkan akan dapat membantu dan memberi
manfaat kepada pemahaman pelajar dalam penyelesaian masalah matematik tahun 2.
Kajian ini juga memberi gambaran sebenar terhadap kesukaran yang dihadapi oleh
pelajar dalam penyelesaian masalah matematik. Penggunaan Model Method di dalam
penyelesaian masalah matematik yang
dianalisis dalam kajian ini memberikan maklumat yang berguna bagi membantu guru-guru
matematik menggunakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang terbaik,
khususnya penyelesaian masalah matematik. Ia adalah untuk melancarkan proses
pengajaran dan pembelajaran seorang guru terhadap penyelesaian masalah
matematik.
Selain itu, diharap kajian ini juga dapat membantu pelajar supaya
lebih berkeyakinan dan lebih sistematik dalam proses pembelajaran dan menjawab
soalan penyelesaian masalah matematik daripada
yang mudah hinggalah kepada yang lebih kompleks serta memastikan guru dapat
mewujudkan suatu pengajaran yang berkesan bagi meningkatkan tahap pencapaian
dalam mata pelajaran matematik. Kajian ini juga diharapkan akan menjadi salah
satu bahan rujukan untuk penyelidik lain yang berminat untuk membuat kajian
lanjutan.
1.8
Batasan Kajian
Batasan kajian ini hanya tertumpu pada
sebuah sekolah sahaja iaitu Sekolah Kebangsaan Bukit Sentosa, Rawang. Kajian
ini melibatkan 60 orang pelajar Tahun 2 yang merupakan murid perdana
berdasarkan saringan linus di tahun 1, 2014. Pengkaji menggunakan keputusan
gred matematik sekolah untuk melihat tahap pencapaian awal dalam bidang
matematik. Melalui pemerhatian di dalam kelas dan ujian saringan linus,
pengkaji juga mendapati tahap penguasaan dan pemahaman mereka dalam soalan
penyelesaian masalah matematik agak lemah. Faktor-faktor lain seperti taraf
ekonomi, penguasaan bahasa, latar belakang keluarga, kecacatan fizikal dan
jenis kaum tidak diambil kira dalam kajian ini. Pengkaji ingin melihat
keberkesanan penggunaan Model Method dalam penyelesaian masalah matematik di
kalangan pelajar tersebut. Hasil kajian ini tidak menyeluruh kepada semua murid
Tahun 2 di sekolah ini.
1.9
Definisi Operasional
Definisi-definisi yang digunakan dalam skop
kajian ini adalah seperti di bawah :
1.9.1
Keberkesanan
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (2007),
keberkesanan ialah perihal berkesan, berkesannya ( sesuatu tindakan, perubahan
dan sebagainya ). Melalui kajian ini, penyelidik mahu melihat keberkesanan
pelajar dalam meningkatkan kemahiran penyelesaian masalah matematik selepas pengajaran
penyelesaian masalah Model Method dijalankan. Keberkesanan ini diukur berdasarkan
peningkatan skor ujian pra dan juga ujian pos yang akan dijalankan.
1.9.2
Model Method
Model Method merupakan satu kaedah
penyelesaian matematik yang telah lama diaplikasikan di Singapura. Satu heuristic yang berkesan dan digunakan
dalam buku teks sekolah rendah di Singapura dinamakan gambar rajah jalur
(Beckmann, 2004). “ The model method,
introduced in 1983, is well accepted today by most primary school teachers,
many average pupils and educated parents still find drawing block models
difficult, especially when it comes to solving the word problems in arithmetic
(Kho, 1987). Kajian ini akan menguji
keberkesanan kaedah ini dalam
menyelesaikan masalah matematik murid tahun 2.
1.9.3
Penyelesaian Masalah
Menurut Polya (1962), penyelesaian masalah
merupakan suatu cara mencari jalan keluar dari sesuatu kesukaran atau satu cara
mengatasi sesuatu halangan dan mencapai sesuatu matlamat yang tidak boleh
diperolehi secara serta-merta. Dari sudut pendidikan matematik, penyelesaian
masalah adalah suatu proses menangani situasi baru, membina hubungan antara
fakta, mengenalpasti matlamat dan mencuba semua strategi yang mungkin ke arah
mencapai matlamat (Szetela & Cynthia, 1992). Dalam kajian ini, penyelesaian
masalah merujuk kepada item yang digunakan untuk melihat keupayaan pelajar dalam
penyelesaian masalah matematik darab dan bahagi nombor.
1.10
Rumusan
Secara keseluruhannya, bab
ini menghuraikan latar belakang, pernyataan masalah, kerangka konseptual,
tujuan, kepentingan dan batasan kajian. Sebagai rumusan, kajian ini dijalankan
untuk mengenalpasti keberkesanan Model
Method dalam menyelesaikan soalan penyelesaian masalah darab dan bahagi tahun 2.
Melalui kajian ini, pengkaji ingin melihat sama ada pengunaan Model Method
dapat meningkatkan pencapaian murid atau pun tidak.
Pengkaji juga ingin melihat sama ada penggunaan Model Method mempengaruhi
minat murid terhadap soalan penyelesaian masalah. Penggunaan Model Method yang
lebih berbentuk visualisasi dalam
penyelesaian masalah ini diharap dapat membantu murid menyelesaikan soalan penyelesaian
masalah matematik darab dan bahagi tahun 2 dengan lebih berkeyakinan dan lebih
sistematik dalam proses pembelajaran dan memastikan guru dapat mewujudkan suatu
pengajaran yang berkesan bagi meningkatkan tahap pencapaian dalam mata
pelajaran matematik.
RUJUKAN
Mahizer b. Hamzah, Abdul Talib b. Mohamed Hashim,
Noraini bt. Mohamed Noh dan Norazilawati bt. Abdullah; Modul KRL 3033 Kaedah
Penyelidikan Dalam Pendidikan Sekolah Rendah, UPSI, Tanjong Malim, Perak.
Noor Shah b. Saad(Ph.D), Kor Liew Kee(Ph.D), Mohd Uzi b.
Dollah(Ph.D) dan Rosidah bt. Ahmad(Ph.D); Modul KRM 3053 Kemahiran dalam
Matematik, 2014, UPSI, Tanjong Malim, Perak.
Diambil pada 16 Mac 2015 daripada http://www.fp.utm.my/ePusatSumber/pdffail/ptkghdfwP2/FARIZANMP101550D2014TTP.pdf
Diambil pada 16 Mac 2015 daripada http://www.thedailyriff.com/WordProblems.pdf
Diambil pada 16 Mac 2015 daripada http://www.wikihow.com/Teach-Singapore-Math
Diambil pada 16 Mac 2015 daripada
https://nikalila.wordpress.com/2012/03/26/penyelesaian-masalah-problem-solving-dari-sudut-definisi-oleh-ahli-ahli-psikologi-dan-peranan-yang-dimainkan-oleh-heuristik-dalam-penyelesaian-masalah/
Diambil pada 16 Mac 2015 daripada http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/BukuKoleksi/Buku%20Koleksi%20PT%20MT%202011.pdf
Diambil pada 20 Mac 2015 daripada http://www.apps.ideal.upm.edu.my/website/bacelor/KULIAH%208_MENYELESAI%20MASALAH.pdf
Diambil pada 20 Mac 2015 daripada http://en.wikipedia.org/wiki/Singapore_math
Diambil pada 23 April 2015 daripada http://math.nie.edu.sg/ame/matheduc/tme/tmeV6_2/05-Yan%20KC%20Final%20version.pdf
BalasPadamThanks for sharing <3
zoobies connect
motorcycle racing games