“KEBERKESANAN MODEL METHOD DALAM PENYELESAIAN MASALAH DARAB DAN BAHAGI
TAHUN 2”
|
BAB 2
TINJAUAN LITERATUR
2.1 Pendahuluan
Matematik didefinisikan sebagai pembelajaran atau kajian mengenai
kuantiti, corak struktur, perubahan dan ruang, atau dalam erti kata lain,
kajian mengenai nombor dan gambar rajah. Matematik juga merupakan satu bidang
yang melatih minda supaya berfikir secara mantik dan bersistem dalam
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
Melalui kurikulum terbaru yang diperkenalkan pada 2011 iaitu Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR), murid-murid tahap satu sekolah rendah (tahun 1
hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan
menaakul) serta kemahiran asas yang lain seperti teknologi komunikasi dan
maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap
dan nilai. Merujuk penguasaan asas 4M,
kemahiran menaakul merupakan satu kemahiran yang penting dan sangat
dititikberatkan dalam setiap topik pembelajaran melalui kemahiran penyelesaian masalah
matematik.
Menurut Krulik dan Rudnick (1989), penyelesaian masalah merupakan
satu proses yang kompleks dan sukar dipelajari. Ia mengandungi satu siri
tugasan dan proses pemikiran yang dihubungkait rapat untuk membantu pembentukan satu set heuristik atau corak
heuristik. Ia merupakan satu set cadangan dan soalan yang harus dilalui oleh
pelajar untuk membantunya dalam penyelesaian masalah.
Teknik menghafal prosedur dan operasi sememangnya dapat menghasilkan
penyelesaian yang betul bagi masalah matematik yang rutin. Namun, dalam
penyelesaian masalah matematik terutamanya yang melibatkan soalan bukan rutin,
murid tidak harus dikongkong oleh satu teknik penyelesaian yang biasa
disampaikan oleh guru sahaja. Teknik lain yang sesuai perlu digalakkan,
lebih-lebih lagi yang bersesuaian dengan peringkat perkembangan kognitif murid, pengalaman dan persekitaran
pembelajaran yang dilalui oleh murid.
Model Method merupakan satu strategi pengajaran yang dilaksanakan untuk
membantu murid menyelesaikan masalah matematik. Penggunaan model ini boleh
membantu murid-murid tahun dua dengan
menghasilkan lakaran berbentuk visual atau gambar rajah bar bagi mewakili situasi
dalam masalah matematik dan seterusnya menyelesaikan soalan tersebut.
Penggunaan Model Method dilihat boleh memberikan gambaran konkrit kepada murid memahami soalan penyelesaian
masalah terutamanya murid tahap satu.
Model Method telah lama
dipraktikkan dengan berkesan di Singapura dan negara luar yang lain. Justeru,
pengkaji ingin mengaplikasikan kaedah ini yang lebih dikenali dengan Heuristik
Gambar Rajah Jalur di Malaysia untuk melihat keberkesanan dalam menyelesaikan
masalah matematik murid-murid tahun dua. Selaras dengan penggalakkan menerapkan
pemikiran KBAT dan HoTS, diharap heuristik ini akan membantu murid dalam
memahami dan menyelesaikan masalah berbanding kaedah konvensional.
2.2 Teori dan Model Berkaitan
Penyelesaian masalah Matematik bukan hanya bermatlamatkan jawapan
akhir, tetapi membabitkan kefahaman kognitif yang lebih kompleks seperti
memahami maksud soalan, menghubungkan maklumat dengan operasi, mengenalpasti
strategi, menjalankan operasi dan mendapatkan penyelesaian yang dikehendaki.
Pandangan ini selaras dengan penjelasan Mayer (1985, 1987) yang mengusulkan
empat peringkat yang harus dilalui oleh seseorang individu semasa penyelesaian
masalah iaitu menterjemah masalah, mengintegrasi masalah, merancang dan mencari
strategi seterusnya melaksanakan penyelesaian.
Dalam menjelaskan tentang teknik penyelesaian masalah matematik,
murid cenderung menyelesaikan masalah matematik menggunakan teknik menghafal
prosedur dan operasi matematik, menggunakan angka-angka dan istilah yang
menjadi kata kunci (Mohd Uzi, 1999; Hassan, 1998; dan Jemaah Nazir Sekolah
Persekutuan [JNSP], 1993). Selain itu, murid melaksanakan penyelesaian tanpa memahami
dengan sempurna maksud keseluruhan sesuatu masalah semasa menyelesaikan masalah
matematik berayat (Bransford et al., 1996; dan Hegarty, 1995).
Menurut Gagne, terdapat empat kategori yang harus dipelajari oleh
kanak-kanak dalam matematik iaitu fakta, kemahiran, konsep dan prinsip.
Peingkat yang tertinggi dalam pembelajaran ialah penyelesaian masalah. Pada
peringkat ini, pelajar menggunakan konsep dan prinsip-prinsip matematik yang
telah dipelajari untuk menyelesaikan masalah yang belum pernah dialami.
Menurut Teori Perkembangan Kognitif Piaget (1952), perkembangan
kognitif kanak-kanak adalah berbeza dan berubah mengikut empat peringkat umur
iaitu sensori motor (0-2 tahun), praoperasi
(2-7 tahun), operasi konkrit (7-11 tahun) dan operasi formal (12 tahun ke
atas). Jelas sekali murid sekolah rendah iaitu dalam lingkungan umur (7-11tahun) berada pada peringkat operasi konkrit. Pada
peringkat operasi konkrit ini, murid berupaya berfikir secara logik tetapi
masih terbatas kepada sesuatu yang
bersifat nyata. Sehubungan itu, aktiviti pembelajaran pada peringkat operasi
konkrit masih bergantung kepada bahan maujud dan menggunakan material hands-on
materials. Murid pada peringkat ini juga memerlukan bahan sokongan yang
bersifat konkrit dan boleh diolah dalam usaha mengukuhkan kefahaman konsep
matematik mereka.
Murid memerlukan pengalaman yang pelbagai seperti pengalaman
enaktif, ikonik dan simbolik untuk membantu mereka menguasai konsep matematik
dengan lebih mudah (Lim, Fatimah & Munirah 2003). Pada peringkat pengalaman
ikonik, kanak-kanak sudah boleh menggunakan keupayaan kognitif (minda) untuk
mernikirkan sesuatu dan membina gambaran mental tentang objek atau situasi yang
terlintas dalam minda mereka.
Murid sekolah rendah lebih mudah memaharni sesuatu konsep matematik
melalui penggunaan objek konkrit dan lakaran. Saranan ini juga dibuat oleh
Dienes (1973), yang menyatakan bahawa konsep matematik menjadi lebih mudah
difahami jika konsep itu dipersembahkan kepada murid dengan menggunakan contoh
yang konkrit. Sehubungan itu, Dienes mengusulkan lima peringkat persekitaran
dalam pengajaran dan pembelajaran matematik, iaitu permainan bebas, memerhati
ciri, perwakilan diagramatik, perwakilan simbolik dan formalisasi. Dalam
persekitaran perwakilan diagramatik, murid dibimbing untuk
menghubungkaitkan objek-objek konkrit dengan konsep matematik
melalui aktiviti melukis rajah yang sesuai. Imej dan gambar atau rajah
seharusnya digunakan untuk menerangkan konsep matematik. Dalam peringkat
persekitaran perwakilan simbolik, murid haruslah dibimbing supaya
menghubungkaitkan bahasa dan simbol untuk memahami matematik.
Edgar Dale (1969) telah membina tahap-tahap pengalaman pembelajaran
murid-murid melalui Kon Pengalaman Dale. Dale mencadangkan agar pengajaran
haruslah bermula daripada yang konkrit kepada abstrak kerana akan memudahkan
proses penerimaan maklumat atau pengajaran kepada pelajar. Proses pengajaran
dan pembelajaran telah dibahagikan kepada tiga peringkat bermula dengan
penglibatan, pemerhatian dan persimbolan.
Rajah 2.1; Kon
Pengalaman Dale
Dale menjelaskan bahawa murid hanya akan mengingat 10% daripada apa
yang mereka baca, 20% daripada apa yang mereka dengar, 30% daripada apa yang
mereka lihat, 50% daripada apa yang mereka dengar dan lihat, 70% dari apa yang
mereka katakan dan tulis, dan 90% dari apa yang mereka katakan seperti yang
mereka lakukan. Beliau juga membuat klasifikasi pengalaman menurut tingkat,
dari yang paling konkrit iaitu asas kepada aras yang tertinggi iaitu abstrak.
Maksudnya di sini, semakin konkrit pengalaman belajar itu, semakin besar
manfaatnya yang akan diterima oleh pelajar.
Berdasarkan kon yang sama, Brunner (1966), membahagikannya kepada 3
pengalaman, iaitu pengalaman enaktif, pengalaman ikonik dan pengalaman simbolik
atau digital. Beliau mencadangkan penyampaian pelajaran bermula daripada
pengalaman enaktif (pengalaman secara langsung atau sebenar) ke pengalaman
ikonik (melalui visual) dan seterusnya kepada pengalaman simbolik atau digital
(melalui perkataan). Kebijaksanaan guru menyusun bahan-bahan pengajaran akan
menentukan kejayaan atau penguasaan pelajar terhadap sesuatu pelajaran. Prinsip
penyusunan ini sama dengan yang disarankan oleh Dale.
2.3 Kajian-kajian Lepas
Banyak kajian telah dijalankan yang melibatkan murid sekolah rendah dan menengah dalam
pelbagai aspek menyelesaikan masalah Matematik. Kajian lepas ini, baik di dalam
negara mahupun luar negara telah membincangkan kesukaran yang dihadapi oleh
murid semasa menyelesai masalah, proses yang diguna oleh murid semasa
menyelesai masalah, kemahiran penyelesaian masalah yang melibatkan pelbagai
topik Matematik, kesilapan yang dilakukan oleh murid semasa menyelesai masalah
dan sebagainya.
Tidak dinafikan, penyelesaian masalah matematik, adalah merupakan
komponen penting dalam kurikulum matematik KBSR dan KSSR. Hal ini dapat dilihat
dalam komponen soalan matematik Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2001,
70% soalan adalah berbentuk masalah berayat (Lembaga Peperiksaan Kementerian
Pendidikan Malaysia [LPKPM], 2001)(dalam Kajian Samsudin Drahman, Fatimah
Saleh, 2006). Menurut Samsudin Drahman dan Fatimah Saleh (2006) lagi,
penyelesaian masalah matematik berayat bukan setakat mencari jawapan akhir
tetapi membabitkan kefahaman dan penguasaan strategi yang lebih kompleks
seperti memahami maksud soalan, menghubungkan maklumat dengan operasi,
menjalankan operasi yang telah dikenalpasti dan mendapatkan penyelesaian yang
dikehendaki.
Kebolehan menyelesaikan masalah matematik dianggap sebagai pemahaman
secara matematik oleh Schoenfeld (1985),
(dalam kajian Cheah Bee Lean dan Ong Saw
Lan, 2006). Beliau telah mengenalpasti empat kategori pengetahuan yang
mempengaruhi kebolehan menyelesaikan masalah matematik. Pertama ialah sumber,
iaitu pengetahuan asas matematik murid.
Kedua, murid juga memerlukan heuristik yang melibatkan kemahiran penyelesaian
masalah yang luas. Ketiga ialah kawalan sumber, iaitu kebolehan murid memilih
maklumat yang diperlukan dan pengetahuan yang terakhir ialah sistem kepercayaan
murid dalam situasi masalah.
Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia , Datuk Abdul Rafie Mahat,
mengatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran Matematik di sekolah memerlukan kaedah yang sesuai supaya tidak
menimbulkan rasa “takut” di dalam diri
pelajar.(Hairulazim,2002). Oleh itu, guru perlu bijak menggunakan kreativitinya
serta inovatif dalam menyampaikan isi pengajaran terutamanya tentang
penyelesaian masalah agar dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang efektif dan kondusif. Kemahiran kognitif
pelajar perlu dijana dengan baik agar mereka dapat menggunakan kemahiran yang sedia ada untuk
menyelesaikan masalah matematik.
Penggunaan heuristik dalam menyelesaikan
masalah telah dikaji oleh Kantowski
(1977), di mana beliau telah menggunakan pengajaran proses heuristik untuk
menggalakkan penyelesaian masalah tajuk Geometri bagi murid sekolah menengah.
Dapatan kajiannya menunjukkan, terdapat korelasi antara penggunaan heuristik dengan pencapaian pelajar dalam
menyelesaikan masalah. Menurut beliau, murid yang mahir dalam heuristik lebih
berkebolehan menyelesaikan masalah berbanding dengan murid yang tidak mahir
dalam heuristik. Di samping itu, pengajaran penyelesaian masalah dan heuristik
dapat meningkatkan prestasi penyelesaian masalah murid (Schoenfeld, 1982).
Menurut Samsudin Drahman dan
Fatimah Md Saleh (2006) dalam kajian mereka, pengkaji menggunakan visualisasi
dalam penyelesaian masalah. Menurut pengkaji, dalam penyelesaian masalah
matematik, menggambarkan situasi masalah melalui visual merupakan langkah berguna
yang diamalkan oleh murid. Gambaran yang timbul di minda murid dikategorikan
sebagai imej, komponen soalan, situasi masalah, matlamat dan konteks soalan
adalah proses visualisasi murid semasa mereka menyelesaikan masalah matematik
berayat. Visualisasi merupakan satu teknik berguna dalam menyelesaikan masalah
matematik (Horgan, 1993; Barwise & Etchemendy, 1991; Theadgill-Sowder &
Sowder, 1982; dan Moses, 1982). Penyelidik seperti Nemirovsky & Noble
(1997) dan Campell et al. (1995) menyokong pandangan bahawa visualisasi berguna
dalam proses penyelesaian masalah.
Moses (1982) juga menyatakan bahawa visualisasi berguna pada setiap
peringkat penyelesaian masalah matematik. Menurut Moses, pada peringkat
memahami masalah, murid boleh memahami masalah dengan lebih baik apabila mereka
dapat menghasilkan imej visual yang mewakili situasi dalam masalah matematik.
Visualisasi boleh membantu murid dalam menyatakan semula maksud soalan dengan
menggunakan perkataan mereka sendiri. Visualisasi juga membantu murid mewakili dan membina model
konkrit bagi situasi yang dinyatakan dalam masalah matematik berayat. Pada
peringkat merancang strategi dan melaksanakan penyelesaian, seseorang individu
mungkin perlu untuk memfokus kepada gambar/gambar rajah atau lakaran. Dengan
memfokus kepada perwakilan diagramatik atau simbolik yang mewakili maklumat
yang diberi dalam masalah matematik memudahkan tugas seseorang individu untuk
merancang strategi penyelesaian.
Menurut Mohd Nazari Yaakob (2007), dalam kajiannya, Pusat
Perkembangan Kurikulum, KPM (2000) menyarankan agar aspek penaakulan diberikan
perhatian dalam semua aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Ini adalah untuk
membolehkan lebih ramai murid memahami persekitaran mereka dengan lebih
bermakna. Perkembangan penaakulan matematik dikatakan berkait rapat dengan
perkembangan intelek dan komunikasi murid. Oleh itu, aktiviti-aktiviti
menggunakan heuristik seperti mengecam dan memadankan (atau pemetaan) struktur
masalah berdasarkan contoh mampu meningkatkan tahap penaakulan murid. Dalam hal
ini, English (1997a, 1997b) mengesyorkan agar para guru membimbing murid
meneliti contoh-contoh supaya mereka boleh menggunakan penaakulan secara
optimum.
Kesimpulan yang dibuat oleh Mohd Nazari Yaakob (2007), dalam
kajiannya ialah masalah berayat adalah masalah yang paling ketara yang dihadapi
oleh murid dalam pembelajaran matematik. Antara halangan utama terhadap
penyelesaian masalah berayat ialah pemahaman soalan yang memerlukan murid
melakukan penterjemahan ayat ke bentuk perwakilan matematik. Secara
keseluruhannya, dapatan kajian-kajian lepas ini dapat dibuat kesimpulan bahawa
sememangnya terdapat murid yang menghadapi kesukaran dalam menyelesaikan
masalah Matematik.
2.4 Rumusan
Penyelesaian masalah dalam Matematik adalah daripada pelbagai
konteks sama ada kehidupan sebenar, konteks matematik, konteks khayalan atau
konteks fizikal. Murid perlu memahami konsep matematik terlebih dahulu, sebelum
memperoleh kemahiran menyelesaikan masalah. Daripada hasil tinjauan literatur,
dapatlah disimpulkan bahawa terdapat banyak kajian kes telah dijalankan oleh
pengkaji-pengkaji lepas yang menunjukkan pencapaian sebenar murid tidak
mengukur pengetahuan matematik mereka.
Murid yang memahami masalah matematik dan menggunakan strategi
penyelesaian masalah matematik sahaja yang dapat mengenalpasti masalah, mereka
bentuk penyelesaian, menyelesai masalah dan berjaya pada peringkat tinggi
matematik. Kajian ini seterusnya akan mengkaji sejauh mana keberkesanan
penggunaan Model Method yang berupa
visual yakni gambar rajah bar dalam tajuk penyelesaian masalah darab dan bahagi
Tahun 2 terhadap pencapaian murid di Sekolah Kebangsaan Bukit Sentosa.
Rujukan
Mahizer b. Hamzah, Abdul Talib b. Mohamed Hashim, Noraini bt.
Mohamed Noh dan Norazilawati bt. Abdullah; Modul
KRL 3033 Kaedah Penyelidikan Dalam Pendidikan Sekolah Rendah, UPSI, Tanjong
Malim, Perak.
Noor Shah b. Saad(Ph.D), Kor Liew Kee(Ph.D), Mohd Uzi b.
Dollah(Ph.D) dan Rosidah bt. Ahmad(Ph.D); Modul
KRM 3053 Kemahiran dalam Matematik, 2014, UPSI, Tanjong Malim, Perak.
Noor Shah Saad (2005). Pengajaran Matematik Sekolah Rendah &
Menengah: Teori dan Pengkaedahan:
Petaling Jaya: Harmoni Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Bransford, J. D., Linda Z., Daniel S., Brigid, B., Nancy, V. dan The
Cognition and Technology Group at Vanderbilt. (1996). Fostering mathematical
thinking in middle school students: lessons from research. Di dalam Sternberg, R. J. dan
Ben-Zeev, T. (ed.). The nature of mathematical thinking. Mahwah, NJ: Lawrence
Erlbaurn Associates.
Fatimah Salleh, (1999), Visualisasi sebagai satu teknik pengajaran
matematik, Journal of The Association for
Science and Mathematics Education, 7; 36-42.
Elliott, S. dan Hudson, B. (1999). Visualisation and the influence
of technology in "A" level mathematics: a classroom investigation. Di
dalam Rowland, T. dan Morgan, C. (ed.). Research in mathematics education.
Volume 2. London, England: British Society for Research into Learning
Mathematics.
Hegarty, M., Mayer, R. E. dan Monk, C. A. (1995). Comprehension of
arithmetic word problems: a comparison of successful and unsuccessful problems
solvers. Journal of Educational Psychology, 87 (1): 18-32.
Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan, Kementerian Pendidikan Malaysia,
(1993). Laporan kajian pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah dalam
matematik KBSR, Kuala Lumpur.
Diambil pada 26 Mac
2015 daripada Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP MT amb. Januari 2008,
Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2011.
Diambil pada 26 Mac
2015 daripada http://hearteye.weebly.com/uploads/2/1/4/8/21480094/tajuk_2.pdf
Diambil pada 26 Mac
2015 daripada http://www.hmhco.com/~/media/sites/home/education/global/pdf/white-papers/mathematics/elementary/math-in-focus/mif_model_drawing_lr.pdf?la=en
Diambil pada 26 Mac
2015 daripada http://www.bbc.co.uk/skillswise/0/24925787
Diambil pada 31 Mac
2015 daripada https://alpai.wikispaces.com/file/view/Topik_3_Media_Pengajaran.pdf
Diambil pada 3 April
2015 daripada http://www.fp.utm.my/ePusatSumber/listseminar/medc2012/pdf/95.pdf
Diambil pada 3
April 2015 daripada http://eprints.usm.my/9102/1/KESAN_PENGGUNAAN_CONTOH_JAWAPAN_TERBIMBING_TERHADAP_PRESTASI_PENYELESAIAN_MASALAH_BERAYAT_DAN_KEUPAYAAN_METAKOGNISI_MURID_TINGKATAN_SATU_DALAM_TOPIK_PERATUS.pdf
Diambil pada 25
April 2015 daripada Jurnal Pendidik dan Pendidikan, Jil. 21, 85–100, 2006.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan