Salam semua...
Cikgu Sari nak kongsi rph yang dibuat sewaktu menjalankan pengajaran makro tempohari......
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
TARIKH : 30 Oktober 2012
MASA : 30 minit
KELAS : 2 Dahlia
BIL. MURID : 35 orang
MATA PELAJARAN : Matematik
TAJUK : Ruang.
13.1 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi.
OBJEKTIF : Di akhir pengajaran dan pembelajaran
murid dapat :
1.
mengenal pasti dan menyebut bentuk-bentuk
tiga dimensi.
2.
Menyatakan ciri-ciri bentuk dimensi.
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
1.
Murid selalu menggunakan bentuk-bentuk tiga
dimensi di sekeliling dan dalam permainan seperti bola, guli, baton, buah dadu, kotak kasut,
kotak tisu,botol air, tin minuman, topi hari jadi, tong keropok dan aiskrim.
2.
Murid telah belajar dan mengenal bentuk
bulat, segiempat dan segitiga semasa di tahun satu.
KONSEP : Bentuk
tiga dimensi, bentuk dua dimensi dan pepejal.
BAHAN : Model 3 dimensi, objek yang
menyerupai bentuk 3 dimensi, puppet, carta, kad perkataan dan lembaran kerja.
NILAI : Kerjasama, fokus, berhati-hati, dan berani.
KEMAHIRAN : membanding dan membeza, mengira.
LANGKAH/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||
Set Induksi
(3 minit)
|
Pengenalan tajuk.
Konsep bentuk tiga dimensi.
|
1.
Guru menunjukkan bentuk-bentuk tiga dimensi
yang ada di sekeliling seperti kotak tisu, tin minuman, buah dadu, bola dan topi
harijadi kepada murid.
2.
Guru menjana idea murid untuk menyatakan
tajuk pelajaran pada hari tersebut iaitu bentuk tiga dimensi (3D shapes).
|
1.
Murid melihat objek-objek yang ditunjukkan
oleh guru dan memberi maklumbalas.
2.
Murid menyatakan tajuk pelajaran
berdasarkan soalan rangsangan dari guru.
|
Langkah 1
(10 minit)
Langkah 2
(8 minit)
|
Bentuk-bentuk
tiga dimensi dan ciri-cirinya.
Contoh:
kubus.
Kuboid:
-6
permukaan rata berbentuk segiempat tepat.
Kon:
-1
permukaan rata berbentuk bulatan.
-
1 permukaan melengkung
Sfera:
-1
permukaan melengkung.
-Boleh
bergolek
Silinder:
-2
permukaan rata berbentuk bulatan.
-
1 permukaan melengkung.
-Boleh
berguling.
Piramid:
-4
permukaan rata berbentuk segitiga.
-1 permukaan rata berbentuk segiempat sama.
Aktiviti Kelas/Kumpulan.
|
1.
Guru menerangkan bentuk-bentuk tiga dimensi
dengan menggunakan konsep “puppet show”.
2.
Contohnya :
“Hai, saya adalah kubus.
Saya mempunyai 6 permukaan rata. Permukaan rata saya berbentuk segiempat
sama.Seronok dapat berkenalan dengan kamu”.
3.
Guru meneruskan “puppet show” dengan bentuk
tiga dimensi yang lain iaitu kuboid, kon, sfera, silinder dan piramid.
4.
Guru menyuruh murid menyebut semula dan
mengeja bentuk-bentuk 3D yang diterangkan.
5.
Guru menunjukkan dan menerangkan bentuk 3D
mempunyai ruang yang boleh diisi dan boleh disebut sebagai pepejal.
1.
Guru membahagikan murid kepada dua kumpulan
iaitu A dan B.
2.
Guru meminta murid daripada kumpulan A mengambil 1
bentuk 3D dan murid kumpulan B akan menamakan bentuk dan melekatkannya pada
carta.
3.
Guru menyuruh murid lain dalam kumpulan B
tersebut menyatakan ciri-ciri pada
bentuk tersebut.
4.
Guru mengulangi dengan bentuk 3D lain
secara berselang seli sehingga habis.
|
1.
Murid mendengar penerangan guru secara
“puppet show”.
2.
Murid memberi maklum balas kepada guru dan
menyebut semula bentuk yang diperkenalkan oleh guru tadi iaitu kubus.
3.
Murid mendengar penerangan guru yang
seterusnya dan menyebut bentuk yang diperkenalkan.
4.
Murid menyebut dan mengeja bentuk-bentuk
3D.
5. Murid
mendengar penerangan guru.
1.
Murid duduk dalam kumpulan.
2.
Seorang murid kumpulan A mengambil 1 bentuk
3D manakala seorang murid kumpulan B menamakan bentuk tersebut dan
melekatkannya pada carta.
3.
Murid lain dari kumpulan B akan menyatakan
ciri-ciri bentuk tersebut.
4.
Murid mengulang aktiviti sehingga habis.
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Latihan/Penilaian murid dengan
lembaran kerja.
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
setiap murid.
2.
Guru memberi arahan kepada murid untuk
menjawab soalan dalam masa 7 minit.
|
1.
Murid mengambil lembaran kerja.
2.
Murid mendengar arahan guru dan menjawab
soalan dalam masa 5 yang ditentukan.
|
Penutup
(2
minit)
|
Kesimpulan.
Bentuk
3D juga disebut pepejal dan merupakan cantuman bentuk-bentuk 2D.
|
1.
Guru memandu murid membuat kesimpulan.
Bentuk 3D ialah kubus, kuboid, kon, sfera, silinder dan piramid. Ia juga
disebut pepejal kerana mempunyai ruang dan ia adalah cantuman beberapa bentuk
2D.
|
1.
Murid membuat kesimpulan dengan dibimbing
oleh guru.
|
Yang baik daripada Allah....yang buruk adalah kelemahan Cikgu Sari sendiri....boleh buat penambahbaikkan untuk digunakan bersama....
Daaaaaaaaa.....
tk cikgu krn dpt berkongsi idea.
BalasPadam