Sabtu, November 17, 2012

Sejarah Bentuk dan Ruang


Salam semua...

Entri kali ini Cikgu Sari nak berkongsi sedikit berkaitan sejarah bentuk dan ruang(geometri)...

Apakah dia geometri?

Geometri merupakan salah satu cabang matematik yang melibatkan bentuk, panjang, luas, isipadu dan sebagainya. Komponen-komponen seperti titik, garis lurus dan bulatan antara asas kepada bentuk-bentuk geometri. Perkataan geometri berasal daripada bahasa Yunani di mana geo bermaksud bumi manakala metros adalah untuk mengukur.


  Bidang geometri mula dikesan ketika tamadun Mesir Purba kira-kira 1700 SM. Di mana orang-orang Mesir Purba perlu menyelesaikan masalah sempadan tanah di Sungai Nil. Limpahan air yang berlaku di Sungai Nil telah menyebabkan kekeliruan dalam kalangan tuan tanah. Oleh itu, orang Mesir Purba memerlukan pengetahuan dalam pembinaan sempadan, pengukuran luas dan panjang bagi menangani masalah ini. Selain itu, pembinaan piramid juga melibatkan konsep geometri dari segi bentuk-bentuk batuan yang digunakan dan pengukuran yang tepat.




  Seterusnya, orang Babilon juga adalah yang terawal dalam penggunaan konsep geometri. Di mana mereka berpengetahuan dalam mengira luas dan isipadu. Bermula dengan orang-orang Mesir Purba dan Babilon, bidang geometri telah berkembang ke tamadun lain seperti Yunani, India, China dan Islam. Ini telah membawa kepada penerokaan bidang geometri yang lebih meluas oleh ahli-ahli Matematik seperti Thales, Pythagoras, Plato, Euclid, Archimedes, Thabit ibn Qurra dan lain-lain. Sumbangan mereka inilah yang telah membawa kepada konsep geometri moden yang ada pada hari ini.

Cikgu Sari harap entri ini dapat memberi sedikit gambaran tentang sejarah geometri....bukan apa bidang geometri sangat berkait rapat dengan kehidupan kita dan ianya sangat menarik....


Jom menyanyi.....





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...